במדריך הזה אני הולכת לעשות לכם סדר בכל הקשור להנפקת וחידוש דרכון ישראלי. איך מחדשים, איפה מנפיקים, מה קורה אם יש טיסה וגיליתם שהדרכון לא בתוקף וכו'.
לפני שאתחיל אציין כי כל הכתוב במדריך זה נכון ליום כתיבתו והוא מתעדכן מעת לעת, עם זאת המידע הכי עדכני (שאני מפנה אליו גם במדריך זה) נמצא באתר רשות האוכלוסין:
כיום, הנפקת דרכון קבוע הוא ביומטרי בלבד ומתבצע ע"י הגעה לאחת מלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ או בהנפקה אונליין מהבית (זה הליך חדש!). למקרים דחופים יש לכם אפשרות להנפיק דרכון זמני (לא ביומטרי) דרך אחת מהלשכות המשתתפות או בנתב"ג.
נדבר על כל דרכי ההנפקה והתנאים שלהן במדריך זה.
על מה אנחנו הולכים לדבר ?
פרק 1 - מה צריך לעשות ולהביא כדי להנפיק דרכון
פרק 2 - הנפקת דרכון ביומטרי - ההליך הרגיל
פרק 3 - הנפקת דרכון זמני דחוף
פרק 4 - הנפקת דרכון מהבית *חדש
פרק 5 - יציאה וכניסה לישראל עם דרכון זר
פרק 1 - מה צריך להביא ולעשות כדי להנפיק דרכון
על מנת להנפיק דרכון (בכל דרך שהיא), תצטרכו:
דרכון קודם (במידה וקיים)
תעודת זהות
2 תמונות פספורט
למלא את הבקשה באתר
לשלם את האגרה
להציג את האישור על תשלום האגרה
כאשר אתם מגיעים לאחת מלשכות רשות האוכלוסין כדי להנפיק את הדרכון אתם תתבקשו להציג את המסמכים האלו ולכן קודם להגעה שלכם ללשכה וודאו שיש לכם את כל מה שצריך.
שימו לב שעל מבקש הבקשה להגיע ללשכה באופן אישי. גם ילדים. כולם בלי יוצא מהכלל.
את האגרה אתם יכולים לשלם ברוב המקרים גם בלשכה אך התעריפים נמוכים יותר אונליין ברוב המקרים ולכן זו ההמלצה שלי. התעריפים משתנים לפי כמה דברים בינהם תשלום בלשכה או באינטרנט, עונה (בחורף יש תעריפים זולים יותר), אזרחים או שירות לאומי או חיילים והאם אתם בוגרים או קטינים, האם הדרכון הושחת או אבד ועוד.
את התעריפי האגרה תוכלו למצוא באתר של רשות האוכלוסין בקישור הבא:
להלן קישור לאתר לתשלום האגרה להנפקת הדרכון:
יש היום כמה אפשרויות להנפיק ולחדש דרכון:
הנפקה במסלול הרגיל באחת מלשכות רשות האוכלוסין.
הנפקה דרכון מהבית - החל מחודש מאי 2024 קיימת אפשרות להנפקת דרכון מהבית דרך האינטרנט במידה ואתם עומדים בתנאים. לכן, ההמלצה שלי היא לדלג לפרק 4 של הנפקת דרכון מהבית להבין אם אתם עומדים בתנאים, ואם אתם לא תחזרו לפרק הבא.
הנפקת דרכון זמני דחוף - במידה ואתם נדרשים לדרכון ואין לכם זמן לחכות לקביעת תור ושליחת הדרכון לביתכם (שלוקח כ 6 שבועות), ייתכן ותוכלו להנפיק דרכון זמני ולשם כך אתם יכולים לדלג לפרק 3 במדריך זה.
שימו לב שהנפקת דרכון במסלול הרגיל היא ממש לא מהיום למחר. אתם צריכים לקחת בחשבון 2 פרמטרים:
מועד קביעת התור (שלעיתים יכול לקחת זמן)
הזמן שייקח לכם לקבל את הדרכון אחרי ההנפקה, כי מהרגע שהייתם בלשכה מתחילים לספור 6 שבועות (באתר שלהם מצוין "עד 6 שבועות" עד שהדרכון נמסר ע"י רשות האוכלוסין ומשם לחברת השליחויות למסור לכם לכתובת שמסרתם.
ולכן, גם אם התמזל מזלכם ומצאתם תור למחר, קחו בחשבון שמיום זה אתם צריכים לקחת במקסימום 6 שבועות + כמה ימים. במקרה הטוב ימסרו לכם לפני. במקרה הפחות טוב קחו בחשבון שתמיד יכולים גם להיות בלת"מים.
פרק 2 - הנפקת דרכון ביומטרי- ההליך הרגיל
אז במידה ולא עמדתם בתנאים של הנפקת דרכון מהבית ובמידה ואין לכם צורך דחוף בדרכון, אתם בפרק הנכון:)
את הבקשה לדרכון אתם מבצעים באתר רשות האוכלוסין.
במסגרת הבקשה אתם תתבקשו לענות על כמה שאלות
עבור מי הדרכון
האם מתוכננת טיסה ב 6 שבועות הקרובים.
לאחר מכן אתם תצטרכו להזמין תור בלשכה ולשלם את האגרה.
את התור להנפקת הדרכון באחת מלשכות רשות האוכלוסין אתם יכולים לזמן דרך האתר רשות האוכלוסין וההגירה בקישור הזה, או דרך אתר GOV.IL בקישור הזה.
כמה דגשים לזימון תור:
מתבצע בצורה מקוונת
יש להזמין תור *נפרד* לכל אדם, גם אם מדובר במשפחה ולכן רצוי להזמין תורים עוקבים כדי שתוכלו להגיע יחד.
שימו לב שתיתכן המתנה כשאתם מגיעים ללשכה במידה ויש עיכובים.
לפי הכתוב ניתן להגיע לתור שנקבע בטווח זמן של 10 דקות מהזמן אותו קבעתם.
לאחר קביעת התור תקבלו מסרון לנייד, בו יהיה גם לינק לביטול התור במידה ותרצו לבטל.
לאחר ביקורכם בלשכה והנפקת הדרכון, הוא יימסר לחברת השליחויות לטובת מסירה לכתובת שמסרתם תוך 6 שבועות (לפי הכתוב באתר רשות האוכלוסין).
פרק 3 - הנפקת דרכון חירום זמני
במידה וגיליתם שהדרכון שברשותכם לא בתוקף ויש לכם צורך דחוף בדרכון חדש ואתם לא יכולים לחכות את הזמן הנדרש בתהליך של הנפקה או חידוש דרכון ביומטרי, יש 2 מסלולים שיכולים להיות רלוונטים עבורכם:
מסלול מהיר #1 - הנפקת דרכון זמני דחוף בנתב"ג
במידה ויש לכם טיסה ב 48 שעות הקרובות וגיליתם שהדרכון שלכם לא בתוקף, אתם יכולים להגיע לנתב"ג ולחדש אותו.
הדרכון שיונפק במסלול זה יהיה דרכון זמני לשנה. זה דרכון שאינו דרכון ביומטרי.
הדרכון יונפק על המקום.
אין צורך לקבוע תור, אלא להגיע בשעות הפתיחה של הלשכה בנתב"ג בתוך 48 שעות משעת ההמראה המתוכננת של הטיסה שלכם.
שימו לב שאם היה או יש ברשותכם דרכון זמני ואתם מגיעים על מנת לחדשו ולעשות דרכון זמני חדש, ידרשו מכם להציג 2 דברים:
הוכחה שקבעתם תור באחת הלשכות להנפקת דרכון קבוע ביומטרי (גם אם התור נקבע לעוד כמה חודשים, העיקר שיהיה תור). העקרון העומד מאחורי דרישה זו היא שהמטרה בדרכון זמני זה לעזור למי שנתקע באופן זמני עד שהוא יקבל את הדרכון הקבוע. ולכן לעשות פעמיים ברצף דרכון זמני מחטיא את המטרה.
אישור מאחת מלשכות רשות האוכלוסין כדי להנפיק בשנית דרכון זמני. מה שאתם צריכים לעשות זה להגיע לאחת מלשכות רשות האוכלוסין (אין צורך בתור) עם הדרכון שלכם וכרטיס טיסה ולבקש מהם אישור על מנת שהלשכה בנתב"ג תוכל להוציא לכם שוב דרכון זמני.
במידה ואתם מגיעים לנתב"ג להנפיק דרכון זמני כאשר אין ולא היה ברשותכם דרכון זמני, אז אין צורך לעבור את שני השלבים לעיל, אלא פשוט להגיע ללשכה בנתב"ג אחרי ששילמתם את האגרה ועם המסמכים המפורטים מטה.
מה אתם צריכים להביא אתכם?
תעודת זהות
דרכון קודם (אם יש)
2 תמונות פספורט (יש שם עמדה לצילום עצמי אבל אני ממליצה להגיע עם תמונות למקרה בהם העמדה לא תפעל)
אישור תשלום אגרה (תעריפי האגרה רשומים כאן).
כרטיס טיסה
שימו לב שמדובר רק על מקרים בהם הטיסה שלכם היא בתוך 48 שעות מהמועד בו הגעתם לנתב"ג ללשכת רשות האוכלוסין לחדש את הדרכון, ולכן לא יתנו לכם לחדש במידה ויש לכם טיסה ביום מסוים והגעתם לנתב"ג לחידוש יותר מ 48 שעות לפני מועד המראת הטיסה המתוכנן.
עוד שימו לב לימי ושעות הפתיחה של הלשכה בנתב"ג.
באתר של רשות האוכלוסין יש רשימת קריטריונים להגשת בקשה לדרכון חירום. אמנם לא רשום קריטריון של אדם שיש לו טיסה ב 48 שעות הקרובות וגילה שהדרכון שלו לא בתוקף אבל אני לא מכירה מישהו שהלך לנתב"ג מהסיבה הזו וסירבו להנפיק לו דרכון.
כן רשום כי הנפקת דרכון זמני כפופה להנפקת דרכון ביומטרי, משמע אתם כנראה צריכים להראות שהתחלתם תהליך להנפקת דרכון ביומטרי בין אם הנפקתם והדרכון טרם הגיע או שקבעתם תור ואתם מחכים למועדו.
מסלול מהיר #2 - הנפקת דרכון זמני באחת מהלשכות המשתתפות
מסלול זה מתאים למי מכם שאין לו את הזמן להמתין להנפקת דרכון ביומטרי, אך הטיסה שלו אינה בתוך 48 שעות. מה שנקרא בין לבין:) זו בשל העובדה כי במסלול הזה הדרכון המונפק הינו זמני שתוקפו לשנה והוא יימסר לחברת השליחויות למסירה אליכם תוך שבוע מהיום בו אתם בלשכה.
גם במסלול הזה אתם צריכים להצטייד בכל המסמכים הרשומים בראש המדריך ועליכם לקבוע תור לאחת מהלשכות שמנפיקות דרכון חירום זמני (שימו לב יש רשימה של כ 27 לשכות כאלו בפריסה ארצית).
תור לאחת מהלשכות האלו תוכלו לקבוע כאן:
פרק 4 - הנפקת דרכון מהבית *חדש*
החל מה 30.4.24 נכנס לתוקפו החוק שמאפשר הנפקת דרכונים ותעודות זהות דררך האינטרנט. כן, קראתם נכון אם אתם עומדים בתנאים, שאני אפרט אותם במדריך זה, תוכלו להנפיק דרכון ותעודת זהות מהבית שלכם. בלי לקבוע תור ובלי להגיע ללשכה - "תיעוד ביומטרי בקליק".
מהם התנאים להגשת הבקשה ?
אמנם זו התקדמות חיובית, אך נכון לעכשיו לא כולם זכאים להגיש את הבקשה דרך האינטרנט. על מנת להיות זכאים להגשת הבקשה בדרך זו אתם צריכים לעמוד בתנאים הבאים:
אזרח ישראלי מעל גיל 18
יש לכם מסמך ביומטרי קודם, ולגבי דרכון - אם תוקפו פקע בחצי שנה האחרונה או עומד לפוג בשנה הקרובה וגם אם את הבקשה הקודמת שלכם לדרכון הגשתם כשגילכם היה בין 21-60.
אישרתם את שמירת טביעת האצבע שלכם במאגר ברגע שהנפקתם את המסמך הביומטרי הקודם
מגיש הבקשה חייב להיות בארץ בעת ההגשה. משמע אם אתם שוהים בחו"ל אתם צריכים לחכות שאתם חוזרים לישראל ואז להגיש את הבקשה.
מה חשוב לדעת לגבי הדרכון שיונפק?
תוקפו יהיה ל 5 שנים (לעומת דרכון שמונפק בלשכה שתוקפו ל 10 שנים). שימו לב שאם תנפיקו דרכון בדרך זו לא תוכלו להגיש בקשה לפטור מויזה לארה"ב במידה ותצטרכו (כי לשם הגשת בקשה לפטור מויזה יש צורך בדרכון ביומטרי שתוקפו ל 10 שנים).
הדרכון יועבר לחברת ההפצה שתשלח אליכם את הדרכון תוך כ 6 שבועות. מי שהזין את מספר הטלפון יוכל לקבל SMS שמאפשר לעקוב אחר תהליך ההנפקה וקבלת פרטים אודות נקודת חלוקה לאיסוף הדרכון.
הפרטים על גבי הדרכון יהיו זהים לפרטי הדרכון הקודם שלכם. לכן אם נדרשת בקשה לשינוי פרטים (לדוגמא שינוי ש בעקבות נישואין) יש להגיש את הבקשה בלשכה ולא מרחוק דרך האינטרט.
איך זה עובד ואיך מגישים את הבקשה ?
את הבקשה להנפקת הדרכון אתם מגישים דרך האינטרנט. ברגע שתכנסו לאתר בקישור שאני שמה לכם למטה אתם תתבקשו לענות על כמה שאלות:
האם יש לכם דרכון ביומטרי ?
האם הסכמתם לשמירת טביעת האצבע שלכם במאגר? (אם אתם לא זוכרים תסמנו "לא זכור לי").
לאחר השאלות אתם תתבקשו להכנס לאתר הממשלתי. אם יצרתם בעבר חשבון תוכלו להכנס עם הסיסמא, ואם לא אתם יכולים ליצור את החשבון במקום.
לאחר התחברות אתם תתבקשו להזין פרטי יצירת קשר (טלפון ומייל) ולבחור האם אתם רוצים להנפיק דרכון או תעודת זהות.
מכאן אתם תתבקשו באמצעות לינק לשלם את האגרה ולאחר מכן לסיים את התהליך.
מה צריך לצרף לבקשה?
תמונת פנים שלכם שעומדת בכללים שרשומים לכם באתר (בינהם ראש ישר ממורכז, בלי משקפיים, תמונה באיכות טובה וכו').
מספר אישור תשלום (הבקשה לתשלום תישלח אליכם בעת מילוי הטופס)
כמה זה עולה ?
ניתן לראות את תעריפי האגרות כאן.
אציין כי נכון לעכשיו הליך הגשת הבקשה לדרכון מרחוק הוא הוראת שעה שתקפה לחצי שנה ולאחריה יבחנו את תוצאות ההליך ובהתאם יחליטו אם להאריך.
פרק 5 - יציאה וכניסה עם דרכון זר
הוארכה התקופה בה אפשר לצאת ולהכנס לישראל עם דרכון זר עד לתאריך 31.12.2014. ישראלים המחזיקים בדרכון זר יורשו לצאת ולהכנס עם הדרכון הזר ובתקופה הזו הם לא צריכים להגיע לחדש את הדרכון הישראלי שלהם. ההנחיה הזו כרגע בתוקף עד ה 31.12.2014.
לסיכום, עשיתי לכם טבלה קטנה כדי להשוות בין ההליכים השונים. כמובן רשומים כאן הפרטים המרכזיים ולכל התנאים ולעדכונים יש להכנס לאתר רשות האוכלוסין.

שיהיה בהצלחה וחופשה טובה!
Comments