top of page

תיקון לחוק שירותי תעופה בעקבות מלחמת חרבות ברזל (ינואר 2025)

תמונת הסופר/ת: גל זוטאגל זוטא

עודכן: 2 בינו׳

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב - 2012 (הידוע בכינויו "חוק טיבי") הוא החוק הישראלי שמסדיר את הזכויות שלנו הנוסעים במידה ויש שינויים בזמני הטיסה או בתנאים שלה. מצבים שמוגדרים בחוק כוללים ביטולי טיסות, עיכובים, הקדמות, הורדת נוסעים בשל "אוברבוקינג", שנמוך מחלקה ועוד.

החוק חל על כל חברות התעופה - ישראליות וזרות, כל עוד הטיסה תוכננה להמריא או לנחות בישראל. וכן, בהחלט אפשר לתבוע חברת תעופה זרה בבתי המשפט בארץ בהסתמך על החוק הזה.


עכשיו, בעקבות מלחמת חרבות ברזל אושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת הצעה לתיקון החוק (חוק עידוד התעופה בזמן משבר ומלחמה).

הטענה היא שהחוק במתכונתו הנוכחי פוגע בחברות התעופה ומונע מאלו שעדיין לא חזרו לטוס לארץ לשוב, וזאת בעיקר מהסיבה שחברות התעופה חייבות וימשיכו להיות חייבות לשלם לנוסעים הרבה מאוד כסף על טיסות שבוטלו בעקבות המצב הבטחוני בארץ וההתאמות הנדרשות.


אחד מהסעיפים הבולטים בחוק נוגע לזכויות הנוסעים במקרה שבו טיסה מבוטלת על ידי חברת התעופה. זה אחד הסעיפים שקיימת התעקשות לבצע בהם שינוי בעקבות המלחמה, ואני אסביר.


מהרגע שפרצה המלחמה חברת תעופה רבות ביטלו טיסות לישראל בהתראה קצרה, כולל חברות ישראליות שהיו צריכות לבצע התאמות רבות, מה שגרם לביטולי טיסות מצידן. מכיוון שהחוק מיטב עם הנוסעים, חברות תעופה מצאו עצמן במצב בו הן ביטלו טיסות בעקבות המלחמה והיו צריכות להחזיר לנוסעים הרבה כסף כפיצוי על טיסה שבוטלה או כעזרה בשירותי סיוע שכללו תחבורה ומלון לנוסעים שנתקעו בחו"ל עד מועד טיסתם החלופית.

חברות זרות מסוימות שטרם חזרו לטוס לארץ טוענות כי ללא תיקון החוק כדי שיתחשב בהן מבחינת התשלומים לנוסעים הן לא יחזרו לטוס לארץ (לצד סיבות נוספות כגון חזרה לפעילות של טרמינל 1, שקט ייחסי וכו').


החוק הקיים


כיום, סעיף 6 לחוק מדבר על מצב בו טיסה בוטלה על ידי חברת תעופה. טיסה שיצאה באיחור של יותר מ 8 שעות או הוקדמה ביותר מ 8 שעות גם כן נחשבת טיסה מבוטלת דרך אגב.


הסעיף קובע כי במקרה של ביטול טיסה, הנוסע יהיה זכאי ל:

  1. שירותי סיוע

  2. החזר כספי או כרטיס טיסה חלופי (לבחירת הנוסע)

  3. פיצוי כספי.


לעניין הפיצוי הכספי, נוסע ייתכן ויהיה זכאי לו במידה וחברת התעופה הודיעה על הביטול בתוך פחות מ 14 ימים לפני מועד הטיסה.


בנוסף, ישנם כמה מצבים בהם חברת התעופה תהיה פטורה ממתן פיצוי לנוסע שטיסתו בוטלה, אך נטל ההוכחה הוא על חברת התעופה, והמצבים הם:

  1. הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה וגם אם היתה עושה כל אשר ביכולתה, לא יכלה למנוע את הביטול (מה שנקרא "כוח עליון")

  2. הטיסה בוטלה בשל שביתה

  3. הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג


סכומי הפיצויים קבועים בחוק ומסודרים לפי מדרגות בהתאם למרחק הטיסה.

  • עד 2,000 ק"מ - 1,440 שקלים לנוסע

  • עד 4,500 ק"מ - 2,310 שקלים לנוסע

  • מעל 4,500 ק"מ - 3,460 שקלים לנוסע


בנוסף קיים סעיף שמדבר על פיצוי ללא הוכחת זנק בסכום מקסימלי של 11,540 שקלים לנוסע.


חשוב לשים לב שלחברת התעופה במקרה של ביטול טיסה יש חובה (ללא תלות בשום נסיבה) להחזיר לכם את כספכם - החזר מלא! או לספק לו כרטיס טיסה לטיסה חלופית (מה שלא ממש קרה בתקופה האחרונה בשל מיעוט חברות התעופה שטסות לישראל היה קשה למצוא טיסות חלופיות).

חובת הפיצוי מתווספת לחובת מתן החזר כספי מלא במידה ומתקיימים כל התנאים.


לפני שאני עוברת להסביר על התיקונים שבוצעו בחוק ואיך זה משפיע עליכם, מי שרוצה לקרוא קודם לכן את הפוסט שכתבתי עם הסברים מלאים על החוק (לפני התיקון) מוזמן לקרוא כאן.


אז מהם התיקונים שיבוצעו בחוק?


*מדובר על תיקון זמני שתוקפו לחצי שנה.


  1. על טיסות שבוטלו בין התאריכים הבאים עקב המצב הבטחוני לא יינתן פיצוי מעבר להחזר הכספי המלא על הכרטיס שנרכש: 7.10.23-30.11.23, 12.4.24-18.4.24, 3.8.24-8.8.24, 1.10.24-5.10.24. משמע אם בוטלה לכם טיסה בתאריכים לעיל אתם לא תהיו זכאים לפיצוי אבל כן להחזר מלא עבור הכרטיס טיסה ששילמתם.


  2. על טיסות שבוטלו בין ה 1.12.23 ועד ה 29.2.24 קוצרה תקופת ההודעה מראש מ 14 ימים ל 3 ימים. משמע, נוסעים שטיסתם בוטלה בתאריכים אלו וקיבלו הודעה על הביטול יותר מ 3 ימים לפני הטיסה לא יהיו זכאים לפיצוי. נוסעים שקיבלו הודעה 3 ימים ופחות לפני מועד הטיסה כן יהיו זכאים לפיצוי. בכל אופן גם אם אתם נכללים בקבוצה שלא זכאית לפיצוי בעקבות קיצור ההודעה מראש, עדיין תהיו זכאים להחזר מלא עבור הכרטיס שרכשתם.


  3. התיקון לחוק מוסיף סמכות לשרת התחבורה מירי רגב לשנות את ההטבות לנוסעים במקרים של מצב מיוחד בעורף. תהיה לה סמכות לשלול או לצמצם זכויות נוספות, לדוגמא לשלול זכאות למתן פיצוי בעקבות ביטולי טיסות בתאריכים נוספים או הנחייה גורפת. בנוסף היא תוכל להגביל את חובת מתן הלינה מצד חברות התעופה לעד 2 לילות. עוד קביעה שתהיה בסמכותה זה לדוגמא הורדת הר, של מספר הימים להודעה מראש על ביטול טיסה מ 14 ימים ל 3 ימים ללא חובת מתן פיצוי.


  4. ישנם תיקונים נוספים כמו עזרה מצד המדינה לחברות תעופה שיטוסו לארצות הברית (קו שכרגע הביקוש עולה בהרבה על ההיצע), אימוץ "האבים תחבורתיים" בלרנקה ואתונה (ואז חברת תעופה שתבטל טיסה מ או לישראל תצטרך לספק לנוסע פתרון חלופי מיעדים אלו) ועוד.


יש לי בבלוג מאמר עם הסבר מפורט על הזכויות שלכם לפי חוק שירותי תעופה וכן טמפלטים שהכנתי לכם לפניה לחברות התעופה לדרוש את מה שמגיע לכם לפי החוק:




שתהיה לכם חופשה מהנה עם כמה שפחות שינויים ובלת"מים:)

ומוזמנים לאינסטגרם שלי לעדכונים שוטפים:


גל

0 תגובות

Commentaires


bottom of page