top of page
  • תמונת הסופר/תגל זוטא

החזר כסף על הקניות שלכם בחו"ל - Tax Free Shopping

עודכן: 24 באוג׳ 2023

אם עשיתם שופינג במהלך השהות שלכם בחו"ל, תשמחו לשמוע שייתכן ומגיע לכם החזר של מע"מ על חלק מהרכישות שלכם. ועוד יותר תשמחו לדעת שההחזרים יכולים להגיע לסכומים לא מבוטלים כלל.

אז אם אתם רוצים לחסוך כסף ושחווית השופינג בחו"ל תהיה עבורכם עוד יותר מהנה ממה שהיא, תקראו עד סוף הפוסט.


מה זה TAX FREE SHOPPING ומדוע ייתכן ומגיע לכם החזר ?

זה מונח שמציין את העובדה כי כשאתם קונים בחו"ל, כתיירים לא תושבי המדינה אינכם נדרשים לשלם מע"מ ועל כך אתם זכאים להחזר על המע"מ ששילמתם בעת הרכישה.

אני אקדים ואומר שלא מדובר על כל המדינות ולא על כל המוצרים שאתם רוכשים אבל כן מדובר על מדינות שאנחנו הישראלים מאוד אוהבים לעשות בהן שופינג.

לפעמים שיעור ההחזר יכול להיות שיקול בבחירת יעד הטיול שלכם, שכן אם אתם מתכננים טיול שעיקרו שופינג של ביגוד לעונת החורף, ייתכן ותעדיפו לטוס למילאנו בה שיעור ההחזר הוא 15.5% ולא ללונדון בה שיעור ההחזר הוא 11%.


באילו מדינות מגיע ההחזר ומה שיעורו ?

ישנן מספר חברות שנותנות שירותי החזר מע"מ לתיירים בחו"ל ועובדות עם הרשתות הגדולות.

הגדולה והמוכרת ביותר היא GLOBAL BLUE, חברה בינלאומית שמוכרת בעיקר בזכות שירותי החזרי המע"מ על הקניות.

החברה עובדת עם יותר מ 300,000 חנויות ורשתות ברחבי עולם ויותר מ 23 מיליון תיירים נעזרים בה מדי שנה על מנת לקבל החזרים.

החברה פועלת בין היתר במדינות הבאות: ארגנטינה, אוסטריה, קרואטיה, בלגיה, אוסטריה, קפריסין, צ’כיה, דנמרק, אסטוניה, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, אירלנד, יוון, יפן, לטביה, לוקסמבורג, מרוקו, הולנד, נורווגיה, פולין, פורטוגל, סינגפור, סלובניה, סלובקיה, ספרד, שוויץ, תורכיה, אנגליה ואורגואי.

אם אתם רוצים לדעת אם חנות מסוימת עובדת עם גלובל בלו, אתם יכולים לעשות אחד משניהם:

  1. לבדוק באתר או באפליקציה של גלובל בלו

  2. בחנות עצמה לחפש את השילוט או המדבקה הכחולה של Global Blue.


שיעורי ההחזרים לפי מדינות פופולאריות:

אחוז ההחזר שונה ממדינה למדינה, ויש מדינות שכלל אין החזרים.

פירוט לפי מדינות (נבחרות) – סכום מינימלי לקנייה פר חנות ואחוז ההחזר.

  • אוסטריה – מינימום 75 אירו ; החזר 15%

  • צרפת – מינימום 175 אירו ; החזר 12%

  • גרמניה – מינימום 25 אירו ; החזר 14.5%

  • לונדון – מינימום 30 פאונד ; החזר 11%

  • ברלין – מינימום 25 אירו ; החזר 14.5%

  • מילנו – מינימום 160 אירו ; החזר 15.5%

  • יוון – מינימום 50 אירו ; החזר 24%

  • איטליה – מינימום 154.94% ; החזר 15.5%

  • ספרד – אין מינימום ; החזר 15.7%

הנתונים מתייחסים ליום כתיבת פוסט זה (אוגוסט 2023) ועל כן ההמלצה שלי אליכם להתעדכן באפליקציה של גלובל בלו על הסכומים העדכניים לפני הטיסה שלכם.


ההחזר יינתן על קנייה מעל לסכום מסוים פר חנות (בפריז למשל מדובר על מינימים של 175 אירו). שימו עוד לב שמדובר על סכום מינימום לחנות בודדת. לדוגמא אם קניתם ב-100 אירו בפרימארק וב-100 אירו בזארה לא תהיו זכאים להחזר. לעומת זאת, אם קניתם ב-200 אירו בפרימארק ו-100 אירו בזארה, תהיו זכאים להחזר רק עבור הרכישה שלי בפרימארק.

לא כל החנויות/רשתות מציעות החזרי מע”מ. תוכלו לקבל מידע על חנויות מורשות שהקנייה בהם מאפשרות החזרי מע”מ באפליקציית Global Blue וכמובן בחנות עצמה.


איך מקבלים את ההחזר?

את ההחזר ניתן לקבל במזומן (במטבע המקומי או בשקלים) או כזיכוי לכרטיס האשראי – בהתאם לבחירתכם. אני באופן אישי מעדיפה מזומן. שני יתרונות גדולים כאשר הראשון זה החזר מיידי (בעוד שהחזר באשראי אתם תצטרכו לבדוק לאחר כמה ימים/שבועות שההחזר אכן בוצע, ואם לא-בהצלחה לרדוף אחרי מי שצריך) והשני זה שתמיד נחמד שיש מט”ח במזומן בארנק מוכן לנסיעה הבאה.


על אילו סוגי רכישות מגיע החזר ומהם הדברים עבורם לא תקבלו החזר?

ההחזרים רלוונטים למוצרי ביגוד, אלקטרוניקה, קוסמטיקה. על מסעדות, בתי מלון, השכרת רכב ועוד לא ניתן לקבל החזר.


אז מה עושים כדי לקבל החזר מע”מ בחו”ל?


שלב ראשון – בחנות.

כשאתם מגיעים לקופה לשלם על המוצרים, תבקשו מהקופאי/ת לקבל טופס tax free. לרוב הם יבקשו מכם להציג את הדרכון. לאלו מכם שמעדיפים לא להסתובב עם הדרכון עליהם (כמוני למשל), ממליצה לשמור צילום של הדרכון בטלפון הנייד, שכן אין להם בעיה לקבל את הצילום ולא המסמך המקורי. לאחר שתציגו לקופאי את הדרכון ולאחר התשלום, בנוסף לקבלה הרגילה אתם תקבלו קבלה נוספת או טופס חתום על ידי החנות. בטופס אתם תוכלו לראות את סכום ההחזר שמגיע לכם, אך שימו לב שייתכן ובעת קבלת ההחזר בשדה התעופה אתם תצטרכו לשלם עמלה כך שההחזר בפועל יהיה נמוך יותר מהסכום שצוין על גבי הטופס. בטופס תתבקשו למלא פרטים אישיים כגון שם מלא, טלפון, כתובת ומספר דרכון. את הטופס הזה אתם צריכים לשמור טוב כי תצטרכו להציגו בעמדת החזר המע”מ בשדה התעופה ביחד עם הקבלה הרגילה (וכאן צילום או העתק לא טופס ולכן תשדלו לא לאבד את הטופס).


שלב שני – בשדה התעופה.

יש קודם לגשת לעמדת ההחתמה של ה TAX FREE. בשדות מסוימים עמדת ההחתמה תהיה גם עמדת קבלת ההחזר, ובשדות אחרים עמדת ההחתמה תהיה ממוקמת לפני דלפי הצ’ק אין והבטחון בעוד שעמדת ההחזר תהיה ממוקמת לפני ה gate. שימו לב לפני שאתם מתמקמים בתור של הצ’ק אין, ללכת לעמדת ההחתמה של ה TAX FREE וזאת מהסיבה שפקידי המע”מ רשאים לבקש מכם להציג את המוצרים אותם קניתם ועליהם אתם מבקשים את החזר המע”מ. באופן אישי, אני עשיתי כמה פעמים החזרים ומעולם לא ביקשו ממני לראות את הפריטים, אלא פשוט שאלו אותי אם כל הפריטים איתי. במידה והפקיד התרשם שהכל תקין הוא יחתום לכם על הקבלה ויאשר את החזר המע”מ. מכאן לעיתים אתם תקבלו את הכסף ישירות מאותו פקיד, ובמקומות אחרים ישלחו אתכם לעמדה נוספת עליה דיברתי שבה תקבלו את הכסף עם הצגת הקבלות החתומות.

פרימארק כלולה במבחר הרשתות שעובדות עם Global Blue

שימו לב לכמה דברים:

  1. בעמדה של Global Blue חובה להציג את הטופס/קבלה המקורית. צילום או העתק לא תופס.

  2. החזר מזומן בשקלים אפשרי רק במקום בו החזרי המע”מ נעשים בשירות exchange (ואז תקחו בחשבון שתשלמו עמלה כפולה, גם על ביצוע הפעולה וגם על ההמרה)

  3. במידה ודלפק ההחזר סגור, בדרך כלל תהיה מצויה תיבה שבה אתם יכולים לשים את הטפסים המלאים סגורים במעטפה. שימו לב שבדרך זו אתם יכולים לקבל את ההחזר רק כהחזר לאשראי ולא במזומן. האופציה הזו פחות אהודה עלי (למרות שכשהדלפק סגור אז אין ברירה) מכיוון שניסיתי זאת פעם אחת, לא קיבלתי שום דבר ובחרתי שלא להתעסק עם זה בזמנו.

  4. קחו בחשבון שזה יכול לקחת זמן ויכולים להיות תורים, ולכן אם אתם מתכננים לעשות את ההחזרים, תתכננו לעצמכם + כחצי שעה בשדה התעופה.

שתהיה חופשה מדהימה ואל תשכחו לעשות TAX FREE :}

bottom of page